خبرها

طرح مبارزه بيولوژيك با آفات در بندرعباس پیشرفت داشته است

طرح مبارزه بيولوژيك با آفات در بندرعباس پیشرفت داشته است

مدير جهاد كشاورزي شهرستان بندر عباس گفت : مبارزه بيولوژيك با آفات درمزارع گوجه فرنگي  بندرعباس روند روبه رشدي داشته است

به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان مهندس منصور شفيعي افزود :‌ سطح زير كشت مبارزه بيولوژيك با آفات در مزارع گوجه فرنگي بندرعباس از 900 هكتار در سال گذشته به يك هزار و 100 هكتار در سال جاري رسيده است .

وي ادامه داد :‌مبارزه بيولو‍‍ژيك با آفت كرم ميوه خوار گوجه فرنگي طي سه مرحله به منظور كنترل اين آفت  در مزارع گوجه فرنگي بندرعباس صورت گرفته است .

وي هدف از انجام عمليات مبارزه بيولوژيك با آفات را در مزارع گوجه فرنگي كاهش مصرف سموم كشاورزي ،‌توليد محصول سالم وارگانيك وهمچنين حفظ سلامت مصرف كنندگان اعلام كرد  وابراز داشت :‌ عمليات مبارزه بيولوژيك با آفات با استفاده از رها سازي زنبور هاي مفيد تريكوگراما وبراكون به منظور كنترل آفت ميوه خوار گوجه فرنگي صورت گرفته است .

وي با اشاره به اينكه عمده اين عمليات در مزارع گوجه فرنگي رضوان ،‌شميل ،قلعه قاضي وايسين صورت گرفته اظهار داشت : زنبور هايي كه به منظور كنترل آفات به كار گرفته مي شود در استان پرورش داده شده است  .

وي خاطرنشان كرد :شركتهاي خصوصي برا ي مبارزه طبيعي با آفات به توليد زنبور براكون و تريكوگراما مي پردازند ودر اجراي اين طرح در مزارع گوجه فرنگي در بندرعباس نيز سه شركت به توليد اين زنبور ها پرداخته اند كه از اين سه شركت ياده شده دو شركت بومي استان ويك شركت از گرگان مي باشد  .

وی درخصوص دستاوردهای کنترل بیولوژیک آفات نیز خاطر نشان کرد : کاهش دفعات سمپاشی ، آشنایی کشاورزان با حشرات وعوامل مفید وسعی در حفظ عوامل در طبیعت ، درگیر شدن کشاورزان در امر مبارزه وشناخت آفت ، ایجاد اشتغال وبکارگیری فارغ التحصیلان بیکار با راه اندازی واحدهای تولید حشرات مفید وحفظ محیط زیست از جمله این دستاورد ها می باشد .

گفتني است : مبارزه بيولو‍ژيك با آفات يكي از برنامه هاي اجرايي سازمان جهاد كشاورزي در سال جاري بود ه وتاكنون مبارزه طبيعي با آفات به صورت عمده در مزارع گوجه فرنگي اجرا شده است

در روش مبارزه بیولوژیک  به دشمنان طبیعی آفات که همواره در طبیعت وجود دارند فرصت داده می شود برای کنترل آفات فعالیت نمایند.