خبرها


اجرایی شدن مصوبات دور سوم می تواند مشكلات كشاورزي را در حد قابل قبولي مرتفع كند

14 مصوبه در دور سوم در بخش کشاورزی به تصویب رسید

سیدنصیر سیدمحمدی، رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از تصویب 14 مصوبه در سفر دور سوم رییس جمهور به استان هرمزگان خبرداد.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از تصویب 14 مصوبه در سفر دور سوم رییس جمهور به این استان خبرداد و گفت: از تعداد ۱۶۶مصوبه که در سفر دور سوم هیات دولت به استان هرمزگان به تصویب رسید تعداد 14 مصوبه مربوط به بخش کشاورزی است که با اجرایی شدن این مصوبات نقش بسزایی را در توسعه پایدار اقتصاد کشاورزی شاهد خواهیم بود.
سیدمحمدی تعداد مصوبات هیات دولت در سفر دور سوم دکتر محمود احمدی نژاد به استان هرمزگان را 166 مصوبه برشمرد و افزود: از مصوبات دور سوم تعداد 14مصوبه مربوط به بخش کشاورزی است.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در خصوص مصوبات سفرهای دور اول و دوم هم تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی در دو سفر گذشته 13 مصوبه داشته است که 5 مصوبه مربوط به دور اول و 8 مصوبه در دور دوم به تصویب هیات دولت رسیده است.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به مصوبات سفر بر ایجاد چتر حمایتی جهت بهره برداران تاکید کرد و ادامه داد: افزایش سهم دولت در بیمه طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری، تولید گوجه فرنگی و دام در سال های زراعی 1389 و 1390 با توجه به خطرات سیل زدگی، تگرگ و خشکسالی در استان تاثیر بسزایی خواهد داشت.
سید محمدی به دیگر مصوبات دور سوم اشاره کرد و تصریح کرد: تامین سرمایه اولیه صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به میزان 40 میلیارد ریال از محل فروش اموال غیرمنقول مازاد بر نیاز سازمان جهادکشاورزی در سطح استان، اختصاص 600 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی طی سال های برنامه پنجم توسعه به منظور اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح استان، پیش بینی ردیف مستقل اعتباری برای اصلاح و نوسازی نخیلات استان در لایحه بودجه سال 1390 پس از طی مراحل قانونی و ارایه نتایج مطالعات فاز اول و دوم توسط استان ک ه در اقتصادی شدن فعالیت کشاورزی تاثیر بسزایی خواهد داشت همچنین اختصاص مبلغ 10 میلیارد ریال از به منظور مقابله با پدیده کشند قرمز در سال 1389 قسمتی از مصوبات دور سوم سفر هیات دولت در بخش کشاورزی است.
وی به ادامه مصوبات اشاره کرد و افزود: اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال برای اجرای طرح کمربند سبز بندرعباس به نسبت مساوی با استان طی سال های 89 الی 91 ، اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال از محل کمک های فنی اعتباری برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی طی سال های 89 تا 91 از دیگر مصوبات هیات دولت است.
سیدنصیر سیدمحمدی با اشاره به 3 برابر شدن اعتبارات در حوزه آب و خاک در یک مصوبه اذعان داشت: اختصاص مبلغ 600 میلیارد ریال به منظور اجرای عملیات اب و خاک شامل آبیاری تحت فشار، تجهیز و نوسازی اراضی، آب و خاک تعاونی های تولید و اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی در سطح استان طی سال های 89 تا 91 و مطالعه طرح مبارزه و کنترل بیماری میوه سبز مرکبات در سطح نه هزار هکتار از باغات استان و ناقل بیماری پسیل مرکبات و مدیریت به زارعی باغ های با الودگی پایین در بیماری جاروک لیموترش در سطح 5 هزار هکتار و ایجاد ردیف اجرایی مستقل به این منظور در لایحه بودجه پس از اخذ مجوز قانونی که با توجه به شرایط بحرانی باغداران استان مصوبه است که امید را در کشاورزان زنده خواهد کرد.
وی مصوبات را با نگاهی به حل مشکلات کشاورزان و ایجاد زیرساخت ها دانست و افزود: تامین مبلغ 50 میلیارد ریال برای مبارزه با آفت پسیل مرکبات و جاروک لیمو ترش طی سال 89 ، اختصاص مبلغ 15 میلیارد ریال به منظور تکمیل، تجهیز و توسعه فضاهای تحقیقاتی و ازمایشگاهی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس از محل اعتبارات موسسه تحقیقات شیلات طی سال های برنامه پنجم توسعه و مبلغ 2 میلیارد ریال نیز به همین منظور از محل اعتبارات منابع استانی اختصاص خواهد یافت.
سیدنصیر سیدمحمدی خشکسالی های اخیر را در استان موجب ضرر دهی سالیانه کشاورزان و به تبع آن عقب ماندگی در پرداخت تسهیلات توسط کشاورزان دانست و گفت: تمدید یکساله بدهی کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی، مبلغ 120 میلیارد ریال و پرداخت سود و کارمزد اقساط سال 88 کشاورزان خسارت دیده استان ناشی از خشکسالی و تگرگ تا سقف 100 میلیون ریال تامین و در اختیار استانداری قرار خواهد گرفت تا از طریق بانک های عامل توزیع شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به افزایش تولید محصولات صیفی در استان با رویکرد روش های کشت نوین و افزایش تولید در واحد سطح فروش و بازاریابی محصولات را امری اجتناب ناپذیر دانست و افزود: حل مشکلات صیفی کاران با همکاری وزیران بازرگانی و جهاد کشاورزی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و استاندار از طریق پرداخت یارانه حمل و نقل محصولات کشاورزی که می تواند به عنوان راهکاری قابل توجه مشکل این بخش را حل کند از دیگر مصوبات دور سوم سفر بود.
وی جاروک را بلای خانمانسوز مرکبات استان طی سال های اخیر برشمرد و اضافه کرد: در یک مصوبه دیگر جبران خسارت باغداران خسارت دیده از بیماری جاروک جادوگر مورد نظرو اقع شد که طی این مصوبه شش درصد از جرایم وجه التزام تسهیلات دریافتی توسط باغداران مذکور بخشوده خواهد شد و کل مانده بدهی بابت سود و کارمزد تسهیلات بانکی باغداران مذکور محاسبه و به حساب بدهی دولت به بانک منظور شود همچنین مانده اصلی بدهی تسهیلات به مدت 5 سال تقسیط خواهد شد که سود متعلقه در ایام تقسط 5 ساله به عهده مشتری خواهد بود.
رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان در خصوص ارزیابی مصوبات دور سوم مصوبات موجب پوشش همه مشکلات بخش کشاورزی دانست و تاکید کرد با اجرا شدن مصوبات دور جدید حجم زیادی از مشکلاتی که چندین سال بی نتیجه مانده بود به حداقل خواهد رسید.