خبرها

بخش رودخانه شهرستان رودان با قابليتهاي مناسب يكي از مناطق مستعد كشاورزي هرمزگان است
شهرستان رودان به فاصله110 کیلومتری از مرکز بندر عباس قرار دارد.این شهرستان از شمال غرب به شهرستان بافت,ازشمال به شهرستان جیرفت,وازمشرق به شهرستان کهنوج ,وازجنوب شرق وجنوب به شهرستان میناب و از غرب به شهرستان بندر عباس محدود است. شهرستان رودان يكي از قطبهاي مهم كشاورزي در استان هرمزگان است كه بيشترين سطح زير كشت  وتوليد محصول ليموترش به اين شهرستان اختصاص دارد. شهرستان رودان داراي بخشهاي بيكاه، جغين، رودخانه و مركزي است .بخش رودخانه با 2100 كيلومتر وسعت داراي 134 روستا در  سه دهستان رودخانه ، رودخانه بر و مسافرآباد  مي باشد كه داراي قابليتها و  پتانسيلهاي بي نظيري در زمينه توليد محصولات كشاورزي است. اين بخش همچنين داراي جمعيت 25هزار نفر بوده كه 9هزار و 500 نفر بهره بردار كشاورزي مي باشند و در زيربخشهاي باغي ، زراعي و دامي فعاليت مي كنند.  جهت آشنايي بيشتر با وضعيت كشاورزي  و توليد محصولات زراعي و باغي اين منطقه گفتگويي با مهندس روح الله رمضانپور، رييس مركز  ترويج و خدمات جهاد كشاورزي بخش رودخانه انجام گرديده است.
رييس مركز ترويج و خدمات جهاد كشاورزي بخش رودخانه با بيان اينكه وضعيت اقليمي و نوع محصولات توليدي منطقه  بسيار متنوع مي باشد اظهار داشت : سطح زير كشت محصولات زراعي در اين                 بخش 2500 هكتار مي باشد كه بيشترين سطح زير كشت زراعي به محصول گندم با 850 هكتار اختصاص دارد و از نظر سطح  زير كشت كلزا نيز با 500 هكتار در استان رتبه اول كشت و توليد اين محصول را داراست. رمضانپور محصولات صيفي و سبزي از جمله پياز، گوجه فرنگي ، خيارسبز، بادمجان ، فلفل سيب زميني و هندوانه را از ديگر محصولات زراعي منطقه برشمرد و خاطر نشان كرد: بيش از 10هزار و 300 هكتار از اراضي كشاورزي بخش رودخانه به محصولات باغي اختصاص دارد و در اين منطقه تنوع محصولات باغي وجود دارد بطوريكه محصولات گرمسيري و نيمه سردسيري از جمله خرما، مركبات، زيتون و انگور توليد مي شود. وي در ادامه گفت: بيشترين سطح زير كشت به نخيلات با 4هزار و 850 هكتار اختصاص دارد كه از اين ميزان بيش از 7هزار تن محصول توليد مي شود و در زمينه مركبات نيز پرتقال 2هزار و 200 هكتار، ليموترش يكهزار و 900 هكتار، ليموشيرين 250 هكتار نارنگي نيز 250 هكتار مي باشد. رييس مركز ترويج و خدمات جهاد كشاورزي بخش رودخانه كشت زيتون و انگور را از قابليتهاي مناسب اين بخش عنوان كرد و گفت: در حال حاضر 140 هكتار از اراضي اين بخش به كشت انگور اختصاص يافته كه حدود 120 هكتار آن مثمر است و با توجه به شاخص مهم آن يعني نورس بودن اين محصول منطقه در كشور ، توليد آن در بخش بسيار اقتصادي و مقرون به صرفه است و بيشترين سطح زير كشت آن نيز به رقم انگور ياقوتي در دشت مسافر آباد اختصاص دارد كه البته هنوز درختان انگور منطقه كم سن هستند اما در سالهاي آينده شاهد عملكرد بالايي در توليد اين محصول در منطقه خواهيم بود. رمضانپور سطوح مجهز به سيستم آبياري تحت فشار را 8 هزار هكتار عنوان كرد كه عمده آن به سطوح زير كشت باغي اختصاص دارد.  وي همچنين بخش رودخانه را داراي رتبه اول از نظر سطح زيركشت زيتون در استان هرمزگان  عنوان كرد و يادآور شد كشت پيش بيني مي شود در فصل برداشت 100 تن محصول برداشت گردد. رييس مركز ترويج و خدمات جهاد كشاورزي رودخانه با بيان اينكه در منطقه يك واحد فعال در زمينه بسته بندي خرما فعال است و دو واحد ديگر نيز در دست احداث هستند اظهار داشت : اين واحد فعال در زمينه بسته بندي خرما و مركبات كه در روستاي ماشنگي احداث شده است سال گذشته 4هزار تن محصول خرماي باغداران منطقه را خريداري و بسته بندي نمود. وي در خصوص وضعيت دامپروري در اين بخش اظهار داشت : اين منطقه يكي از قطبهاي عشايري استان هرمزگان محسوب مي شود و عشاير از استانهاي همجوار از نيمه مهرماه به اين مناطقي از اين بخش كوچ كرده و تا نيمه فروردين در منطقه مي مانند در زمينه دامپروري اين بخش داراي          54 هزار راس دام سبك بوده كه 24هزار راس آن  بومي ومابقي دام عشاير است.
رييس مركز ترويج و خدمات جهاد كشاورزي رودخانه ترويج فرهنگ بيمه محصولات كشاورزي و استقبال كشاورزان منطقه از بيمه محصولات را از جمله موفقيتهاي خوب اين مركز دانست و گفت: با مشاركت كارشناسان ، مروجان و مددكاران ترويجي اين بخش و مشاركت و همكاري كشاورزان در زمينه افزايش سطوح بيمه محصولات كشاورزي فعاليتهاي بسيار مطلوبي انجام شده و كشاورزان و بهره برداران با آگاهي و اعتقاد به نتيجه مثبت آن اقدام به اين كار مي نمايند. رمضانپور در خصوص همكاري مددكاران ترويجي و مشاركت كشاورزان در فعاليتهاي ترويجي  و آموزشي نيز بيان داشت : 21 مددكار ترويجي با اين مركز همكاري دارند كه در زمينه برگزاري كلاسهاي آموزشي و ساير برنامه ها مشاركت دارند و اين مركز نيز با استفاده از كارشناسان فارغ التحصيل كشاورزي به عنوان ناظر در واحد هاي مختلف بطور مستقيم در عرصه اجرايي بطور مستقيم با        بهره برداران در ارتباط بوده و باعث بالارفتن سطح شناخت بهره برداران گرديده است. وي ايجاد مزارع نمايشي الگويي زراعتهاي مختلف را به عنوان يكي از فعاليتهاي شاخص ترويجي عنوان كرد و گفت : در اين راستا ايجاد مزارع نمايشي كلزا، جو ، شبدر و ذرت دانه اي و نيز كلاسها و كارگاههاي آموزشي ترويجي براي بهره برداران در جهت انتقال يافته هاي تحقيقاتي و نيز كابردي كردن نتايج آن در مزارع از اقدامات انجام شده اين مركز است. رييس مركز ترويج و خدمات جهادكشاورزي همچنين فعاليت كارشناسان ناظر به عنوان بخش خصوصي در امر نظارت بر كاشت ، داشت و برداشت و نيز نظارت بر طرحهاي مبارزه با آفات نباتي را بسيار مطلوب و مفيد برشمرد.