خبرها

همت مضاعف کشاورزان برای تولید نشاء مکانیزه

علی نقی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از تلاش و همت مضاعف کشاورزان و سازمان جهادکشاورزی جهت تولید نشاء مکانیزه در استان هرمزگان خبرداد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی از تلاش و همت مضاعف کشاورزان و سازمان جهادکشاورزی جهت تولید نشاء مکانیزه در استان هرمزگان خبرداد و گفت: تا چند سال قبل نشاء صیفی جات در استان به روش سنتی تولید می شد که دارای ایراداتی بود از قبیل این که در این روش از بذر استفاده بهینه صورت نمی گرفت، اما از سال گذشته با همت سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان با خرید و تولید نشاء مکانیزه این نقصان برطرف شد.
وی از استقبال چندین شرکت از تولید انبوه نشاء مکانیزه تا سطح 100 میلیون نشاء در استان خبرداد و افزود: با توجه به اینکه این میزان نیاز استان به نشاء را مرتفع نمی کند، لذا با پیشنهاد و آموزش سازمان جهادکشاورزی به کشاورزان پیشنهاد شد که در مزارع خود اقدام به کشت نشاء به روش مکانیزه کنند که پیش بینی می شود بیش از 30 میلیون نشاء به روش مکانیزه در سال زراعی جاری توسط کشاورزان در مزارع تولید شود.
وی ضمن اشاره به این مطلب که در سال گذشته حجم بیشتر نشاء مکانیزه از استان های دیگر وارد هرمزگان شد افزود: برنامه داریم طی چند سال تولید نشاء را معطوف به شیوه مکانیزه کنیم و همزمان توانمندی تولید نشاء را در استان به روش مکانیزه تقویت نماییم.
معاون سازمان جهادکشاورزی گفت: اولین بار نشاء مکانیزه در سال 1970 میلادی ابداع شد، ولی چندسالی بیشتر نیست که در کشور از این روش برای تولید نشاء استفاده می شود و عملاً در استان هرمزگان از 3 سال پیش تولید نشاء به شیوه مکانیزه در دستور کار قرار گرفت.
وی سطح زیر کشت صیفی و سبزیجات را در استان هرمزگان بیش از 50 هزار هکتار برشمرد و افزود: این میزان سطح زیر کشت بهترین بازار را برای تولید نشاء مکانیزه در استان به وجود آورده است که ضمن ایجاد اشتغال می تواند هزینه های تولید نشاء را تا سطح قابل توجهی کاهش دهد.
صالحی به مقایسه میزان استفاده بذر در دو روش سنتی و مکانیزه اشاره کرد و افزود: در شیوه سنتی برای کشت در هر هکتار به 125 هزار دانه بذر نیازمندیم که در روش مکانیزه این میزان به 17 هزار دانه کاهش می یابد، به عبارتی هزینه خرید بذر در هکتار 7 برابر کاهش می یابد و با توجه به این مطلب که بذور از کشورهای خارجی خریداری می گردد، در جلوگیری خروج ارز از کشور کمک بسزایی خواهد کرد.
وی همچنین به وجود بیش از 14 هزار و 500 هکتار سطح زیرکشت گوجه فرنگی در استان اشاره کرد و تصریح کرد:  با استفاده از شیوه تولید نشاء مکانیزه در استان می توانیم صرفاً در گوجه فرنگی هزینه 18 میلیارد و 125 میلیونی تولید نشاء سنتی را به 2 میلیارد و 465 میلیون تومان را با استفاده از کشت داربستی کاهش دهیم و ضمن این که در این روش به اقتصاد کشاورزان کمک فراوانی خواهد شد بیش از 15 میلیارد و 566 میلیون تومان از خروج ارز از کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان سابقه تولید نشاء مکانیزه را در استان از سال 86 دانست و افزود: در سال 86 با تولید 60 هزار نشاء تولید مکانیزه در استان کلید خورد که سال 87 این میزان به 235 هزار نشاء و در سال 88 در یک حرکت جهشی استفاده از نشاء مکانیزه در استان به بیش از 47 میلیون نشاء رسید.
وی پیش بینی کرد در سال 89 بیش از 100 میلیون نشاء در استان تولید شود و در این راستا افزود: طی یک برنامه پنج ساله که از امسال آغاز خواهد شد مقرر شده که به تولید 420 میلیون نشاء برسیم که می تواند جهت کشت 35 هزار هکتار از اراضی استان استفاده شوند.
وی عنوان کرد: در سال 89 بیش از 100 میلیون نشاء جهت استفاده در 8هزار و 300 هکتار و در سال 90 بیش از 150 میلیون نشاء برای استفاده در 12 هزار و 500 هکتار و در سال 91 بیش از 250 میلیون نشاء جهت استفاده در 20 هزار هکتار و در سال چهارم 350 میلیون نشاء جهت استفاده در بیش از 29 هزار هکتار و در نهایت در سال پنجم تولید بیش از 420 میلیون نشاء جهت استفاده در سطح 35 هزار هکتار در نظر گرفته شده است.
وی نیازمندی استان به نشاء را در کشت صیفی و سبزیجات تشریح کرد و گفت: در استان سالانه به بیش از 174 میلیون نشاء جهت کشت گوجه فرنگی، 145 میلیون نشاء جهت کشت بادمجان، 35 میلیون نشاء جهت کشت فلفل، 66 میلیون نشاء جهت کشت هندوانه جمعا نیازمندی نشاء استان در سبزی و صیفی جات به بیش از 1 میلیارد و 420 میلیون می رسد که بستری مناسبی برای تولید شغل در استان می باشد.
وی برنامه توسعه کشت و تولید نشاء را در استان یادآور شد و افزود: در سال 89 امیدواریم بیش از 45 میلیون نشاء در حاجی آباد، 15 میلیون در بندرخمیر، 10 میلیون در رودان، 15 میلیون در بندرعباس، 10 میلیون در بستک و 5 میلیون در پارسیان تولید شود تا در نهایت تولید نشاء به صورت مکانیزه در استان به بیش از 100 میلیون در سال اول توسعه کشت نشاء به صورت مکانیزه برسد.
وی در پایان به مزیت های تولید نشاء به روش مکانیزه هم اشاره کرد و افزود: صرفه جویی ارزی، کاهش مصرف آب و بالا رفتن راندمان آب، بالا رفتن تولید و کاهش هزینه های تولید و همچنین بازارپسندی محصول و کیفیت عالی و رسیدن به سطح سبز یکدست و مناسب و زودرسی 15 روزه محصول از جمله مزیت های غیرقابل انکار تولید نشاء در روش مکانیزه است.



اخبار برگزیده