خبرها


سالانه بر روی بیش از ۳۰ هزارهکتار از نخیلات استان هرس تکریب انجام می شود
مهندس ابراهیم حیدری، کارشناس نخیلات سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان ضمن اشاره به اهمیت هرس خرما گفت: نخیلات 32 هزار و 500 هکتار از اراضی استان را به خود اختصاص داده و تولید 143 هزار تن خرما در سال حاصل تلاش کشاورزان این حوزه است. وی در ادامه افزود: خرما از نظر سطح زیر کشت رتبه دوم و از نظر تولید حایز رتبه چهارم کشوری است به همین سبب این محصول در این استان دارای اهمیت فراوانی است.
کارشناس نخیلات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان تکریب را یکی از عملیات های اصلاح نخیلات دانشت و اقزود: این عملیات با هدف زیباسازی و بهداشتی کردن نخلستانها، کاهش مصرف سموم و سهولت در برداشت محصول انجام می شود و سالیانه در بیش از 30 هزار هکتار از نخلستان های استان تکریب صورت می گیرد.
حیدری هرس نخیلات را یکی از متداولترین فعالیت نخلداران برشمرد و ادامه داد: هرس برگ، هرس دمبرگ، هرس خار، هرس دم خوشه ها پس از برداشت و حذف تنه جوش و پاجوش از جمله هرس های رایج است. کارشناس نخیلات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: از اهداف هرس برگ در نخل خرما را می توان حذف برگ های خشکیده و آویزان به درخت به منظور سهولت عملیات داشت و برداشت و بهبود تهویه در نخلستان، حذف برگ های آلوده به آفات و بیماری ها(برگ های آلوده به انواع شپشک ها و برگ های آلوده به انواع لکه برگی ها)، رعایت نسبت برگ به خوشه و تولید محصول با کیفیت و کمیت مناسب، سهولت در انجام عملیات گرده افشانی و هم کردن خوشه ها به سمت پایین و آرایش و تنظیم خوشه ها، ایجاد تعادل بین اندام های رویشی و زایشی گیاه و جلوگیری از پوسیدگی تدریجی تنه نخل دانست.
مهندس حیدری در خصوص زمان مناسب هرس برگ هم عنوان کرد: هرس خرما در سه موقعیت یعنی پس از برداشت محصول، زمان گرده افشانی و زمان تنظیم و آرایش خوشه ها حدود 8- 6 هفته پس از گرده افشانی انجام می شود که هرس پس از برداشت به نیت حذف برگ های خشکیده و برگ های آلوده به آفات و بیماری های نخل است.
وی هرس دمبرگ یا تکریب را هرسی دایمی دانست و افزود: این نوع هرس در استان مادام در حال انجام شدن است که دارای دو مرحله است، در مرحله اول بخش اعظم برگ ها در در آن حذف می گردند که شامل بریدن بخش کاملاً خشک و پلاسیده برگ ها می شود و در این مرحله به فاصله تقریبی 40- 30 سانتی متر از محل اتصال برگ به تنه اقدام به بریدن برگ ها می کنند و حذف انتهای دمبرگ ها در مرحله دوم صورت می گیرد. حیدری در خصوص مرحله دوم هرس دمبرگ هم اذعان داشت: مرحله دوم معمولاً در 3- 2 سال یکبار انجام می شود و در آن بخش باقی مانده در فصل مناسب که معمولاً پاییز و پس از اولین بارندگی است بریده و حذف می شود. بارش باران باعث نرم شدن بافت دمبرگ ها شده و عمل برش را تسهیل می کند. وی حذف تکریب ها را دارای فواید مثمر ثمر دانست و افزود: حذف کرب ها عملاً باعث حذف محل تجمع آفات و بیماری ها می گردد؛ چراکه بسیاری از حشرات و کنه های زیان آور لابلای الیاف دمبرگ ها به سر می برند همچنین جلوگیری از پوسیده شدن تنه نخل و جلوگیری از حمله موریانه به تنه و سهولت صعود از نخل و کاهش میزان تجمع رطوبت در اطراف تنه و زیباسازی تنه نخل به ویژه در نخل های زینتی از دیگر کاربردهای این هرس به شمار می رود.


اخبار برگزیده