خبرها

تقویت ساختار شیلات استانها در دستور کارقرار گرفته است
به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات، سرپرست شیلات ایران به همراه هیاتی با سفر به مناطق مختلف هرمزگان از ظرفیت ها و توانمندی های شیلاتی و صیادی استان هرمزگان بازدید کرد.
امین ا... تقوی مطلق، سرپرست سازمان شیلات ایران و همراهان وی از مجتمع های پرورش میگوی تیاب شمالی و جنوبی واقع در شهرستان میناب، کارگاه تکثیر میگوکلاهی، بندر صیادی کلاهی و کارخانه تولید خوراک آبزیان میناب و بندر صیادی و بازار عرضه آبزیان بندرعباس بازدید کردند.
سرپرست شیلات ایران ضمن دیدار با معاون استاندار در نشستی مشترک با شورای هماهنگی مدیران شیلات در پایان سفر خود به هرمزگان با تاکید بر ظرفیت ها و پتانسیل های شیلاتی این استان، وضعیت شیلات استان را کارآمد دانست و راهبری صحیح شیلات استان را موجب توسعه بنادر صیادی استان، اختصاص رتبه اول صید و همچنین دارا بودن بیشترین مزارع میگو و شناورهای صیادی را نسبت به دیگر استان های بندری از مزیت های صیادی استان هرمزگان دانست.
تقوی مطلق ادامه که در بندرعباس حضور یافته بود گفت: علاوه بر تقویت ساختار  شیلات استانها، تفویض اختیار بیشتر به بهره برداران از ذخایر آبزیان و واگذاری  مدیریت  بنادر صیادی به تعاونی ها نیز از برنامه های راهبردی و اهداف سازمان شیلات کشور است.
وی با اشاره به وضعیت صید دریایی اظهار داشت: در حال حاضر سقف بهره برداری در دریای شمال و جنوب کشور  به حد بلوغ خود رسیده و می توان گفت توسعه صید در آبهای دور تنها گزینه افزایش صید در دریاست.
تقوی مطلق تصریح کرد: جایگاه دوم ایران در صید "تن ماهیان" در منطقه غرب اقیانوس هند نشان می دهد از تمام ظرفیت های بهره برداری به خوبی استفاده شده و اکنون زمان آن فرارسیده که کیفیت بخشی و ارتقای استاندارد های روش های صید و کاهش ضایعات صید به عنوان راههای افزایش بهره وری دنبال شود.
سرپرست شیلات ایران افزود: گسترش مزارع میگو و پرورش ماهی در قفس و ظرفیت سازی برای آبزی پروری در سواحل از دیگر راهکارهای گسترش فعالیت های شیلاتی است که باید در دستور کار قرار گرفته است.
تقوی مطلق نسبت فعالیت های صیادی به آبزی پروری در کشور 65 درصد صید در مقابل 35 درصد آبزی پروری دانست و افزود: امید داریم نسبت تولید صیادی به ابزی پروری تا پایان برنامه پنجم توسعه از 35 درصد به 45 درصد که مطابق استاندارد کنونی جهانی است برسد.
سرپرست شیلات ایران با اعلام آمادگی این سازمان جهت گسترش آموزش های کاربردی صنایع شیلاتی در هرمزگان یادآور شد: در صورت اعطای تسهیلات، می توان ضمن ایجاد اشتغال میزان استحصال آبزیان را در استان هرمزگان افزایش داد و با محقق شدن همه شرایط و پیش نیازها، سقف برداشت را تا بیش از یک میلیون تن در سال تا پایان برنامه پنجم توسعه افزایش داد.
وی با تاکید بر ظرفیت ها و پتانسیل های شیلاتی هرمزگان خاطر نشان کرد:این استان با برخورداری از بیشترین بنادر صیادی در کشور و اختصاص رتبه اول صید و همچنین دارا بودن بیشترین مزارع میگو و شناورهای صیادی در آینده به عنوان مهمترین الگوی فعالیت های شیلاتی و صیادی در سراسر کشور معرفی خواهد شد.


اخبار برگزیده