خبرها


صعود کارکنان جهادکشاورزی به قله شیرکوه یزد
کارکنان سازمان جهادکشاورزی به مناسبت هفته جهادکشاورزی قله 4075 متری شیرکوه یزد را فتح کردند.
در این صعود دادخدا حمزه ای، کرامت مرادپور، محمد عارف نیا، محمد جمالی، غلامرضا کاظمی، سید حسن حسینی، منوچهر ملایی،  جمشید رحیمی، هدایت صفدار، عباس مصباحی، نصیرالدین افساء و یحیی بهرام زاده  گروه کوهنوردی سازمان را همراهی می کردند.
کوهنوردان سازمان جهادکشاورزی هرمزگان توانستند پس از 8 ساعت کوهنوردی قله 4075 متری شیرکوه در استان یزد را فتح کنند.
گفتنی است برای صعود به این کوه مسیرهای گوناگونی از جمله؛ دره سوسن، دره شمس، بردستان سانیچ، لابیدشیر، بیدکبکان، لابیدسرخ، لایخچال، لاگردو و آب‌ریز وجود دارد. همچنین آب‌ریز دارای دو مسیر فرعی به نامهای دره نجیب و لاسرگون می‌باشد. وجه تسمیه آن نیز وجود تنگه‌ای است با شیب تند و طولانی به نام دره نجیب که مشکل ترین بخش صعود می‌باشد.
برای رسیدن به شیرکوه باید به شهر تفت در سی کیلومتری یزد و از آنجا به روستائی ییلاقی به نام ده بالا رفت که ۲۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و حدود ۲۰ کیلومتر از شهر تفت فاصله دارد و این مسیر حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.شیرکوه بلند ترین ارتفاع استان یزد را داراست و در بیشتر فصول سال پوشیده از برف است و یکی از منابع تامین آب روستاهای اطراف تفت،یزد ومهریز می‌باشد.شیرکوه همچنین یکی از نقاط سردسیر و خوش آب وهوای استان محسوب می‌شود و بیشتر توانمندان یزدی ویلایی در روستاهای اطراف این کوه بویژه در ده بالا ، طزرجان و بنادک سادات دارند.به نظر می‌رسد وجه تسمیه این کوه به دلیل شباهت آن به یک شیر خفته از فاصله دور می‌باشد.


اخبار برگزیده