خبرها


آغاز فصل کوچ زنبورداران به استان هرمزگان/پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵۰ تن عسل در استان تولید شود

معاون بهبود تولیدات دامی از آغاز فصل کوچ زنبورداران به استان هرمزگان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۵۰ تن عسل در استان تولید شود .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، محمد جواد میرزاده معاون بهبود تولیدات‌ دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهارداشت: همه ساله  با  آغاز فصل سرما در نقاط مختلف کشور استان هرمزگان با توجه به آب و هوای مساعدی که دارد به محلی برای کوچ زنبورداران تبدیل می‌شود که این امر از آبان‌ماه آغاز و تا اواخر اسفند ادامه دارد. 

وی افزود: عمده این زنبورداران از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، خراسان رضوی و جنوبی و استان‌های همجوار  به استان هرمزگان مهاجرت می‌کنند و هدف آنها از این کوچ  افزایش جمعیت درونی کلونی و افزایش تعداد کلونی‌ها است چرا که کلونی های زنبورعسل در دیگر نقاط کشور به دلیل سرما هیچ فعالیتی ندارند . 

معاون بهبود تولیدات‌ دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان‌کرد: در  حال حاضر ۱۵۳ نفر در بخش پرورش زنبورعسل و تولید عسل در استان هرمزگان مشغول فعالیت هستند که در سال گذشته ماحصل تلاش آن‌ها تولید ۱۴۶ تن عسل مرغوب بود. 

وی با بیان اینکه کارشناسان امور دام مراکز خدماتی شهرستان‌ها به‌ صورت مستقیم با بهره‌برداران ارتباط دارند و کلیه امور و مشکلات آنها را مرتفع می‌کنند، تاکید‌کرد: با توجه به عملکرد مناسب تولیدکنندگان زنبور عسل پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۵۰ تن عسل خالص و مرغوب در استان هرمزگان تولید شود. 

میرزاده خاطرنشان‌کرد: نظارت بر کوچ و استقرار زنبورستان‌های مهاجر، صدور دفترچه زنبورداری، توزیع نهاده شکر جمعیت تغذیه تکمیلی کلونی ها بصورت سالیانه، پیگیری و جذب تسهیلات بخش زنبور عسل از جمله خدماتی است که سازمان جهاد کشاورزی به این فعالان حوزه زنبورعسل ارائه می‌کند.