خبرها


جلسه بررسی پروژه‌های پیشران بخش کشاورزی استان برگزار شد/تاکید استاندار برای حمایت صنایع تبدیلی و توانمندسازی بانوان روستایی با نوغان داری

نشست بررسی پروژه‌های پیشران بخش کشاورزی استان به ریاست استاندار هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، در نشست بررسی پروژه‌های پیشران بخش کشاورزی استان هرمزگان که به ریاست مهندس دوستی استاندار هرمزگان و با حضور مهندس عباس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و معاونین و مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت جهادکشاورزی در استان برگزار پروژه‌های شانزده‌گانه سازمان جهاد کشاورزی بررسی و روند پیشرفت و موانع رشد آن‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

پروژه بزرگ احداث شهرک بسته‌بندی و صادرات مواد غذایی، پایانه جمع‌آوری، بسته‌بندی و صادرات محصولات کشاورزی حاجی‌آباد، احداث سد زاکین، تکمیل شبکه آبیاری دشت میناب، طرح اصلاح و نوسازی باغات، طرح توسعه و کشت گیاهان دارویی، پروژه احداث شهر میوه‌های گرمسیری، بررسی میزان پیشرفت کشت پنبه در استان و پروژه احداث شهر نساجی، بررسی روند احداث و توسعه گلخانه‌های، نوغان‌داری و بررسی روند پیشرفت طرح جهش تولید ماهی در قفس از جمله طرح‌هایی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

مهندس مهدی دوستی استاندار هرمزگان، در این  نشست   با تاکید  بر اهمیت شرایط واگذاری زمین، اظهارداشت: هدف ما در تمام واگذاری‌ها در طرح‌ها ایجاد فرآیندی است که سرمایه‌گذاران در بهترین حالت، تولید خود را شروع کنند و با سود و درآمدی که بعد از بهره‌برداری به دست می‌آورند، دیون دولتی را پرداخت کنند. 

وی درخصوص روند بررسی طرح‌های صنایع تبدیلی و نگهداری از محصولات کشاورزی، افزود: تخصیص آب به صنایع تبدیلی مشروط به استفاده از سیستم آبرسانی بسته و بازیافت آب برای استفاده مجدد انجام می‌شود. 

استاندار هرمزگان همچنین بر تکمیل شبکه آبرسانی زیر سد میناب تاکیدکرد و گفت: لازم است مطالعات بخش جنوبی خط انتقال دشت  میناب آغاز و در کمترین زمان تکمیل شود. 

مهندس دوستی اصلاح و نوسازی باغات را یکی از برنامه‌های اصلی دولت در استان هرمزگان دانست و  اشاره داشت: در طرح توسعه و کشت گیاهان دارویی رعایت مسائل زیست‌محیطی الزامیست و از آنجاکه این طرح نیاز به تمرکز بیشتری دارد از شرکت‌های تولید و بسته بندی  دم‌نوش‌های گیاهی دعوت می شود در حوزه کشت قراردادی در استان ورود کنند و بر این اساس اگر شرکت‌ها بخواهند کارخانه تولید و بسته‌بندی دم‌نوش و صنایع تبدیلی در استان راه‌اندازی کنند زمین و تسهیلات نیز در اختيارشان قرار می‌دهیم‌. 

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به تخصیص اعتبار ۲۵هزار میلیارد تومانی کمیته امداد جهت اجرای طرح‌های اشتغالزایی، عنوان‌کرد: ضرورت دارد جهاد کشاورزی با توجه به جامعه هدفی که در طرح توسعه گیاهان دارویی دارد به سمت استفاده از تسهیلات کمیته امداد و بهزیستی حرکت کند و از این طریق اقتصاد مولد و فرهنگ کار را رونق دهد. 

وی تأکید‌کرد: در اجرای طرح نوغان‌داری هدف ما توانمندسازی جامعه زنان روستایی است و از این طریق به دنبال ایجاد درآمد پایدار برای این قشر هستیم و حاضریم در این طرح از کمک‌های فنی-اعتباری استانداری نیز به این بخش اختصاص دهیم. 

استاندار هرمزگان در بررسی روند پیشرفت توسعه کشت پنبه در استان گفت: شرط کشت پنبه در هرمزگان این است که بتوانیم از ترکیب آن با زنجیره نفتی و زنجیره نوغان‌داری، صنایع تبدیلی نساجی را در استان ایجاد کنیم و ارزش‌افزوده این بخش را بالا ببریم. 

مهندس دوستی با تاکید بر لزوم تحقق چشم‌انداز استان در طرح جهش تولید ماهی در قفس، عنوان‌کرد: موانع این طرح بایستی رفع شود و اجرای آن با جدیت دنبال شود، اگر در تامین بچه ماهی مشکلی وجود دارد بایستی خطوط وارداتی آن نیز ایجاد شود چرا که افزایش تولید جزو اولویت‌های استان است و تسهیلات نیز بایستی به طرح‌های تولیدی اختصاص داده شود‌.