خبرها


بازدید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با همراهی محرابیان ، وزیر نیرو و معاون امور باغبانی وزارت از مناطق سیل زده هرمزگان

در تاریخ 15  دی ماه  1400 ، محمدجواد عسکری ، رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی  و  با حضور وزیر نیرو  و با همراهی  برومندی معاون امور باغبانی ،  آهنی مدیر کل بحران و پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی ، باقرزاده  رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ، پریچهر عضو هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی و سایر مدیران محلی به منظور بازدید از مناطق سیل‌زده به هرمزگان سفر کرده و  پس از استقبال استانداراز ایشان ، راهی مناطق سیل زده شدند .

وزیر نیرو که به عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری برای بررسی وضعیت مناطق سیل زده هرمزگان وارد استان شده بود با همراهی تیم اعزامی  چهارشنبه از سد استقلال میناب بازدید کرد.

سد میناب با ظرفیت ۲۷۰ میلیون متر مکعب بزرگترین سد هرمزگان بوده که ظرفیت این سد از بارندگی‌ها ۲۰ درصد مفید بوده که اکنون به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است.

در پی بارندگی های چند روز اخیر، حجم ذخیره آب سدهای استان که خالی و رو به پایان بود، به بیش از ۹۱ درصد رسیده و در حال حاضر ۱۰۰ درصد آبگیری کامل شد که در بارندگی‌های اخیر، بیش از حجم مخزن سد استقلال، آورد سیلاب به ثبت رسید. استان هرمزگان پیش از بارندگی‌های اخیر شرایط مناسبی را از نظر وضعیت منابع آبی نداشت.

 

تمام دریچه‌های اضطراری سد استقلال میناب پی از بارندگی‌ها و پر شدن حجم آن  باز شد که در نتیجه آن نسبت به تخلیه روستاهای پایین دست با توجه به این مساله اقدام شد.

بارندگی شدید در روزهای یکشنبه و دوشنبه در استان هرمزگان موجب آبگرفتگی معابر عمومی در میناب شد . سیل ویرانگر روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری تمام مناطق هرمزگان را در برگرفت و خسارت‌های فراوانی به زیرساخت‌ها شامل آب برق مخابرات، راه پل‌ها واحدهای مسکونی و کشاورزی وارد کرد. براساس اعلام هواشناسی میناب با ۲۷۲ و رودان با ۱۷۶ میلی‌متر بیشترین بارش ها را داشتند که اسیب بسیاری دیدند.

این تیم  ضمن سفر به شرق استان، قرار گردید آخرین اقدامات صورت گرفته برای کمک و امدادرسانی به مردم مناطق سیل زده را رصد و پایش کند و سپس درنشست ستاد مدیریت بحران استان شرکت می کند.

مهدی دوستی پس از بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان‌های میناب و رودان با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از مناطق سیل زده و بررسی مسائل مربوط به سیلاب و جبران خسارت‌های ناشی از سیل، اظهار داشت: بخشی از خسارت‌ها مربوط به زیرساخت‌ها و بخشی مربوط به دارایی‌های مردم است که آسیب و خسارت‌های وارد شده به دارایی‌های مردم، در بخش‌های کشاورزی و منازل مسکونی است

وی بیان داشت: برآورد دقیق از میزان خسارت‌ها با حضور گروه های ارزیاب آغاز شده و با اضافه شدن گروهای جدید، کار برآورد خسارت‌ها در بخش کشاورزی و منازل مسکونی مردم، سرعت می‌گیرد.

استاندار هرمزگان گفت: با بسیج و انتقال امکانات، با استفاده از راه حل های موقت و دائم، مشکلات زیرساخت‌ها در حال رفع است و با توجه به نیاز به تامین اعتبارات، پیگیری‌ها صورت می‌گیرد.

مزارع مورد بازدید از خسارت سیل در شهرستان میناب

وزیر نیرو در بازدید از سد استقلال میناب بر  لایروبی این سد تاکید کرد.

تیم بازدید درادامه  از پل بسیج میناب بازدید کرد. به گفته وزیر نیرو، اعتبارات ویژه ای برای تعمیر این پل در نظر گرفته می شود.

بازدید از پل بسیج میناب

همچنین با حضور در شهرک المهدی و فرهنگ شهر میناب، ضمن دیدار و گفت‌وگو با مردم، در جریان خسارت‌های وارده ناشی از سیل و اقدامات در حال انجام قرار گرفتند.

و درپایان  از اراضی کشاورزی آسیب دیده از سیل در شهرستان‌ میناب نیز بازدید به عمل امد .

چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی هرمزگان متحمل خسارت شده‌اند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این بازدید گفت : سیل ویرانگر در هرمزگان مناطق شرقی این استان به ویژه شهرستان های رودان و میناب را به شدت تحت تاثیر قرار داد و خسارت های بسیاری به بخش کشاورزی وارد کرد.

 مهندس باقرزاده  گفت:‌ براثر سیلاب و آبگرفتگی وسیع ایجاد شده و چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خسارت قابل توجهی دیده است.

وی همچنین  افزود:  البته مسوولان محلی اقدام‌ های خوبی انجام داده‌اند و تا حد فراوانی آبگرفتگی‌ها برطرف و اطلاع رسانی های اولیه به طور قابل توجهی انجام شده است.

سیل ۷ هزار و ۴۳۰ میلیارد خسارت به بخش برق و کشاورزی هرمزگان وارد کرد

براساس ارزیابی های صورت گرفته از سوی کارشناسان حوزه صنعت برق و کشاورزی، سیل ۷ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال به این ۲ بخش در هرمزگان خسارت وارد کرده است.

حضور وزیر کشور در هرمزگان

همچنین احمد وحیدی وزیر کشورنیز صبح چهارشنبه به منظور بررسی وضعیت سیل هرمزگان وارد فرودگاه بندرعباس شد و مورد استقبال استاندار هرمزگان و اعضای شورای تامین این استان قرار گرفت.

وزیر کشور پس از ورود به همراه استاندار راهی مناطق سیل زده هرمزگان در شرق استان شد تا از نزدیک از وضعیت مناطق شهری و روستایی که برای سیل دچار آسیب دیدگی شدید شده بررسی و در این زمینه مساعدت های لازم را به عمل آورد.

برگزاری جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان هرمزگان

وزیر نیرو در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان هرمزگان اعلام کرد:

دولت با تمام توان از عزیزان سیل زده حمایت می‌کند/ساکنین منازلی که آسیب دیده اند و احتمال خسارت وجود دارد در اماکن در نظر گرفته شده توسط هلال احمر مستقر شوند/نوسازی منازل تخریب شده بر اثر سیل با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و کمک بلاعوض از سوی دولت انجام می شود/پروژه ایمن‌سازی و دیواره‌سازی مراکز جمعیتی پایین دست سد استقلال میناب آغاز شود/وام‌های کشاورزانی که از سیل آسیب دیده‌اند، به مدت دو سال امهال خواهد شد

وزیر نیرو گفت: دولت با تمام توان از عزیزان سیل زده حمایت می‌کند و تا پایان آلام آن‌ها در کنار این عزيزان خواهد ایستاد.

مهندس علی‌اکبر محرابیان در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان هرمزگان، اظهار کرد: مردم مطمئن باشند دولت با تمام توان از عزیزان سیل زده حمایت می‌کند و تا پایان آلام آن‌ها در کنار این عزيزان خواهد ایستاد.

 وی عنوان کرد: اگر بخواهیم تصمیمات عملیاتی را طبقه بندی کنیم، یکی از موضوعات بسیار مهم امدادرسانی است. با توجه به گزارش‌ها این اقدامات در مراحل پایانی است و از راهداری می خواهم که برای بازگشایی معابر تلاش کند و هلال احمر نیز برای کمک رسانی همچنان تلاش کند.

 وزیر نیرو با بیان اینکه هلال احمر تا زمانی که مردم به کمک نیاز دارند باید اقدام به ارائه خدمات کند، بیان داشت: ساکنین منازلی که آسیب دیده اند و احتمال خسارت وجود دارد باید توسط هلال احمر تشویق شوند تا در اماکن در نظر گرفته شده توسط هلال احمر مستقر شوند تا شاهد حادثه و خسارتی نباشیم.

 محرابیان ضمن تاکید بر تامین غذای گرم برای مردم سیل زده، ابراز داشت: این اقدام نیز باید تا فردا به سرعت پس از شناسایی تعداد خانواده‌ها انجام شود و برای تحقق این امر می‌توان از ظرفیت‌ گروه‌های جهادی و خیرین نیز استفاده کرد.

 وی تصریح کرد: خانواده‌هایی که وسایل آن‌ها از سیل آسیب دیده، شناسایی شوند و کد ملی آن‌ها ارائه شود تا یک مجموعه لوازم خانگی شامل یخچال، فرش، لوازم پخت و پز و ... به این عزیزان اهدا شود.

 

وی در پاسخ به گزارش یکی از دستگاه‌های اجرایی مبنی بر قطع بودن جاده دسترسی 3 روستا، عنوان کرد: به مدیریت بحران استانداری هرمزگان دستور ویژه داده می‌شود که امشب با ساماندهی اکیپ‌های متعدد نسبت به رفع این موضوع اقدام کند.

 ‌وزیر نیرو در ادامه با اشاره به این نکته که در زلزله استان هرمزگان تنها یک نفر فوتی ثبت شد که آن‌ هم ناشی از سقوط تیر برق است، ابراز داشت: دستور ویژه به شرکت توانیر برای ساماندهی و تعویض تیرهای برق نامناسب صادر و مقرر شد به سرعت اقدامات لازم برای افزایش استحکام تیرهای برق سراسر کشور به خصوص هرمزگان انجام شود.

 محرابیان تصریح کرد: در حال حاضر هشت روستا در استان هرمزگان مشکل آب شرب دارند که به دلیل قطعی برق تاسیسات آب‌رسانی است و می‌تواند گفت که تا آخر امشب روستای بی آب در استان هرمزگان نخواهیم داشت.

 وی خاطرنشان کرد: در پی بارندگی‌های اخیر منابع آبی در مناطق مختلف به خصوص شهرستان بشاگرد احیاء شد و بخش اعظمی از آب‌رسانی سیار برچیده شد.

 محرابیان خاطرنشان کرد: از 6 هزار و 500 کیلومتر خطوط انتقال فوق توزیع استان هرمزگان در 64 نقطه آب بردگی ثبت شد و تمام حادثه‌ها در کمترین زمان برطرف شد.

 وی عنوان کرد: در بحث نوسازی منازل تخریبی دولت تعهد می‌پذیرد تا تسهیلات قرض‌الحسنه و کمک بلاعوض پرداخت کند و مجری آن نیز بنیاد مسکن خواهد بود.

 وزیر نیرو با اشاره به اینکه در زیر ساخت دو نوع خسارت اضطراری و زمان‌بر داریم، ابراز داشت: هر دستگاهی باید خسارات اضطراری که به حوزه‌های آن‌ها وارد شده و مانع ارائه خدمات عادی شده است را احصاء و به مرکز ارائه کند.

 محرابیان تصریح کرد: حل مشکلات زیرساختی ناشی از سیلاب پس از تامین اعتبار در دو روز آینده آغاز می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: پروژه ایمن‌سازی و دیواره‌سازی مراکز جمعیتی پایین دست سد استقلال میناب حدود 35 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان می خواهم که عملیات اجرایی آن را آغاز کند و تامین اعتبار آن نیز انجام می‌شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: برای ساماندهی رودخانه‌ها از بند «و» نیز استفاده شود تا در سیلاب‌های آینده دچار خسارت‌های گسترده نشویم.

 محرابیان خاطرنشان کرد: اعتبارات لازم برای ایمن‌سازی و بهسازی پل «میناب» تامین می‌شود تا راه و شهرسازی طی یک ماه به صورت جهادی نسبت به ایمن‌سازی و بازطراحی آن اقدام کنند تا در سیلاب‌ها مردم دچار خسارت نشوند.

 وی عنوان کرد: در اول جاده سندرک یک پل وجود دارد که نمی‌تواند سیلاب را عبور دهد چراکه پل دارای یک دهنه است و باید یک دهنه دیگر به آن اضاف شود تا مسیر عبور آب تسهیل شود.

 وزیر نیرو ابراز داشت: در سیل اخیر آسیب جدی به کشاورزان استان هرمزگان وارد شد که برای کاهش خسارت‌ آن‌ها، وام‌های کشاورزانی که از سیل آسیب دیده‌اند، به مدت دو سال امهال خواهد شد و این موضوع در قالب مصوبه دولت به بانک‌ها ابلاغ می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در نشست ستاد بحران هرمزگان اظهار داشت: بر اثر بارندگی و سیل، ۱۲ هزار و ۳۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی و باغی استان به ویژه در مناطق شرقی خسارت دیدند.

علی باقرزاده همایی بیان داشت: رقم خسارت وارد شده به این بخش ۷ هزار و ۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی ادامه داد: برای جبران این خسارت‌ها نیازمند حمایت دولت هستیم که حضور میدانی وزیران و مسوولان ارشد دولت در مناطق سیل زده ، خود گواه عزم جدی دولت سیزدهم برای جبران این خسارت ها و حمایت

نماینده شهرستان‌های شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت:  به محصولات کشاورزی و لوله گذاری‌های مکانیزه بخش توکهور و هشتبندی آسیب فروان وارد شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در ادامه جناب آقایان  دکتربرومندی معاون محترم باغبانی ودکترآهنی مدیرکل محترم  بحران وزارت جهادکشاورزی به اتفاق جناب آقای مهندس باقرزاده ریاست محترم  سازمان جهادکشاورزی هرمزگان وتعدادی ازمسئولین ،مدیران و کشاورزان از مزارع کشاورزی خسارت دیده  شامل محصولات بادمجان، گوجه، پیاز، فلفل، باغ مرکبات و محصولات علوفه ای بخش شمیل بندرعباس  روستای زهوکی  بازدید به عمل آوردند .

 

 

 

 

 

در روز دوم سفر  دکتر برومندی معاونت محترم باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، به همراه  دکتر رییسی نماینده محترم مردم شرق استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، مهندس باقرزاده ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، دکتر ترابی معاونت محترم بهبود تولیدات گیاهی سازمان ، مهندس گرگیج مدیر محترم باغبانی و مهندس صامتی مدیر محترم جهاد کشاورزی شهرستان رودان، از بخش کشاورزی و گلخانه‌های شهرستان رودان و بررسی مسایل و مشکلاتِ تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای بازدید به عمل آوردند

 

 

مهدی برومند در بازدید از  گلخانه های شهرستان رودان با اشاره به اینکه روسیه یکی از مهم ترین کشورها در صادرات محصولات کشاورزی است افزود: در مذاکراتی که با روسیه داشتیم اسناد و مدارک و مستنداتی را ارائه کردیم که ثابت می کند محصول فلفل دلمه ای ایران نه تنها سالم است بلکه به لحاظ کیفیت از تمامی کشورهای تولید کننده این محصول در دنیا از امتیاز بالاتری برخوردار است.

برومند گفت: ثابت کردیم که این سموم در اتحادیه اروپا استفاده میشود و مورد تایید این اتحادیه است و دوره کارنس در واحدهای کنترل کیفی ما حتما رعایت و نظارت می شود و مشکلی ندارد.

 نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید گفت: دولت باید هرچه زودتر مشکل گلخانه داران شرق استان را را رفع کند.

حسین رییسی با اشاره به برگشت محصولات صادراتی از روسیه به کشور گفت: کشور روسیه مدعی است که سمومی که در کشور ما استفاده شده است در کشور روسیه ثبت نشده است.

وی افزود: پس از بررسی‌ها و اعزام متخصصان به روسیه کیفیت محصولات گلخانه‌ای صادراتی آزمایش و مشخص شد که محصولات از سمموم ممنوعه استفاده نسده است.

رییسی گفت: انتظار این است که وزارت جهاد و دولت و وزارت امور خارجه به گونه‌ای عمل کنند که کشاورزان ما با این مشکلات مواجه نشوند.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان ما دسترسی مناسبی به بازار‌های هدف ندارند و دولت باید شرایطی را فراهم کند تا کشاورزان بتوانند محصولات خودشان را به بازار منطقه عرضه کنند

 

 

 

 

 

بازدید استاندار هرمزگان

با همراهی عزیزالله کناری فرماندار بندرعباس، محمد آشوری و احمد مرادی نمایندگان حوزه مرکزی استان در مجلس شورای اسلامی از زمین‌های کشاورزی و باغی بخش‌های شمیل و تخت شهرستان بندرعباس در پی بارندگی های اخیر وخسارت به کشاورزی   و اعلام خسارت به ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شمیل و تخت

استاندار هرمزگان گفت: به ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغی بخش‌های شمیل و تخت شهرستان بندرعباس خسارت وارد شده است.

مهدی دوستی افزود: علاوه بر سیلاب، بارش تگرگ نیز در برخی از مناطق خسارت وارد کرده است که با تسهیلات و کمک‌های دولتی بخشی از این خسارت‌ها جبران می‌شود.

وی گفت: زمین‌های زراعی و باغی در برخی مناطق تخریب ۱۰۰درصدی شده است.

خسارت هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی سیل در هرمزگان

دوستی افزود: بررسی‌های کارشناسی و برآورد خسارت‌ها منجر به تصمیماتی شده که بخشی از خسارت‌های وارده را با استمهال تسهیلات و کمک‌های دولتی جبران می‌شود