خبرها


با حضور نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس : شتاب در ترخیص و حمل نهاده های کشاورزی

محمدجواد عسکری، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بازدید از بندرشهید رجایی بندرعباس با اشاره به پهلوگیری چهار کشتی حامل نهاده های دامی در بندر شهید رجایی بندرعباس گفت:  ۲۰ کشتی حامل نهاده‌های دامی دیگر در بندر امام خمینی (ره) خوزستان پهلو گرفته اند که بخشی از آن‌ها برای تخلیه بار به بندر شهید رجایی منتقل می‌شوند.

 

عسکری افزود: با ترخیص نهاده‌های دامی از تلف شدن دام‌های مولد که به دلیل خشکسالی در حال تلف شدن هستند، جلوگیری می‌شود.

او گفت: اگر در اسرع وقت نهاده‌های دامی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرید بر کاهش قیمت، گوشت، تخم مرغ و مرغ تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه نهاده ها در بندرشهید رجایی به صورت مستقیم حمل می شود(تخلیه از کشتی به کامیون ها) مجموع نهادهای دامی در این بندر را ۲۵۰ هزارتن اعلام کرد که درحال حاضر چهارکشتی در این بندرپهلوگیری کرده و دو کشتی درحال تخلیه و دو کشتی دیگر نیز در اسکله این بندر پهلوگیری کرده اند.

این نماینده کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین بر ضرورت مدیریت زمان برای ارسال نهاده ها به مراکز تولیدی تاکید کرد و افزود: براساس ابلاغیه جدید به وزارت جهاد کشاورزی، سازمان متولی موظف هستند نهاده هایی که در بندرامیرآباد شمال تخلیه می شود را به استان های نزدیک خود ارسال و همچنین نهاده هایی که در جنوب تخلیه می شود نیز فقط به استان های جنوبی همجوار خود ارسال شود.

وی، استفاده از ظرفیت حمل و نقلی ارتش و سپاه را یک فرصت برای تسریع در انتقال نهاده های دامی به مراکز تولید عنوان کرد و ادامه داد: درحال حاضر از ظرفیت استان‌ها، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش برای حمل نهاده‌های دامی نیز استفاده می‌شود.

تخلیه شبانه روزی کالاهای اساسی از بنادر کشور

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یکی از دلایل دیر ترخیص شدن نهاده‌ها دامی را ناهماهنگی بین دستگاه‌های دامپزشکی، گمرک، استاندارد و بهداشت عنوان کرد و گفت: برای رفع این مشکل دستگاه‌های مرتبط آزمایشگاه های خود را به بندر شهید رجایی منتقل می کنند.

عسکری افزود: استانداران و سازمان حمل و نقل استان‌ها مکلف شده اند نیازمندی‌های استان خود را اعلام کنند.

او گفت: برخی از دستگاه‌های تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی مستهلک شده است که تجهیزات بلااستفاده در بندر چابهار به این بندر منتقل می‌شوند.

عسکری افزود: باید از ظرفیت‌های کشاورزی استان هرمزگان برای تولید و صادرات محصولات مورد نیاز استفاده شود.