خبرها


نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: اقدامات آبخیزداری تنها راه احیای بشاگرد است /تسهیلات سرمازدگی بیمه برای کشاورزان بسیار ناچیز است

مدیرگروه اعزامی به شهرستان بشاگرد گفت: اقدامات آبخیزداری تنها راه احیای بشاگرد است و بایستی در بودجه سال 1400 این موضوع به صورت ویژه دیده شود.

به گزارش روابط عمومی جهاکشاورزی هرمزگان، حجت‌الاسلام نقدعلی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی استان هرمزگان سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان بشاگرد آبخوانی ندارد و تمام کشاورزی آن از طریق بندهایی که به عنوان آبخیزداری شناخته می‌شود آبیاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا کنون 300 بند در بشاگرد احداث شده است، عنوان کرد: اعتبارات احداث طرح‌های آبخیزداری در سال 1399 حدود 15 میلیارد تومان بود که می‌توان گفت بسیار ناچیز است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تنها راه احیای بشاگرد را انجام اقدامات آبخیزداری دانست و ابراز داشت: در بودجه سال 1400 باید این موضوع به صورت ویژه دیده شود.

نقدعلی در خصوص تداخل اراضی منابع ملی و مستثنیات اراضی مردم، تصریح کرد: در برخی از مناطق نخل 300 ساله وجود داشت که به عنوان اراضی ملی ثبت داده شده بود. پیشنهاد می‌کنیم که نقشه‌های منابع طبیعی بازنگری و اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم که ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد علوی و بنیاد برکت را برای توسعه دامداری و دام سبک به صورت خاص وارد شهرستان بشاگرد کرده چراکه دام سبک معیشت مردم شهرستان را تامین می‌کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه سدهای در حال مطالعه خوبی در استان هرمزگان وجود دارد، تشریح کرد: احداث سد در شهرستان بشاگرد یکی از الزامات منطقه است.

نقدعلی در خصوص سردشت بیان داشت: جهت انتقال اسناد از راه و شهرسازی به منابع طبیعی مشکل وجود دارد که این مشکل بایستی حل شود.

وی با اشاره به ناچیز بودن تسهیلات سرمازدگی بیمه برای کشاورزان، مطرح کرد: بیمه برای سرمازدگی هر هکتار 6 میلیون تومان را تامین می‌کند که ناچیز است.