خبرها


مدیر امور دام جهادکشاورزی هرمزگان خبر داد: ورود اولين سري گاو سمينتال به مجتمع گاو شيري دهنگ

مدیر امور دام جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به ورود اولين سري گاو سمينتال به مجتمع گاو شيري دهنگ ، گفت: سیمنتال نژادی دو منظوره است که به شکل گسترده‌ای در اروپا و جهان پرورش داده می شود که تولید بالای شیر و گوشت از ویژگی های منحصر به فرد این نژاد می باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، جلال اصلاحی اظهار کرد : اولين سري گاو سمينتال به مجتمع گاو شيري دهنگ وارد شد.

وی افزود: مجتمع گاو شيري دهنگ با ظرفيت ١٥٠٠ راس گاو بوده که در اولين فاز  با ٥٠٠ راس راه اندازي و بهره برداري مي شود.

مدیر امور دام جهادکشاورزی هرمزگان  در ادامه ابراز داشت: سیمنتال نژادی دو منظوره  بوده که به شکل گسترده‌ای در اروپا و جهان پرورش داده می شود، همچنین این نژاد در تولید گوشت ویژگی های مناسبی همچون ضریب تبدیل مناسب و نسبت لاشه به ضایعات بالا را داراست.

اصلاحی با بیان اینکه این نژاد در تولید شیر هم حرفی برای گفتن دارد ، تصریح کرد: تولید بالای شیر تا حد ۱۲۰۰۰ لیتر در ۳۰۵ روز  و درصد بالای چربی تا ۴.۸ درصد و درصد پروتئین‌ تا ۳.۸ درصد از ویژگی های دیگر این نژاد می باشد.

به گفته وی، این نژاد در ایران به صورت محدود به صورت خالص وارد شده ، اما اسپرم این نژاد به صورت گسترده وارد و استفاده شده و برای دو رگ گیری در مناطق مختلف استفاده می شود.

مدیر امور دام جهادکشاورزی ، مجری طرح پرورش گاو شیری را تعاونی دامپروری پیشتاز دهنگ اعلام داشت و افزود: پروانه احداث این تعاونی 1300 راس مولد که در فاز اول 500 راس مولد بوده و پروانه بهره برداری فاز اول 500 راس مولدو 200 راس پرواری می باشد.

اصلاحی در خصوص میزان سرمایه گذاری برای این طرح ادامه داد: 6 میلیارد تومان تسهیلات بانک کشاورزی و7 میلیارد تومان آورده اعضا میزان سرمایه گذاری برای این طرح می باشد.

وی در پایان با بیان اینکه این طرح در فاز اول برای35 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: مجتمع گاو شيري دهنگ 4500 تن شیر در سال و 70 تن گوشت در سال راتولید می کند.