خبرها


اولویت سازمان جهاد کشاورزی توسعه به نفع طبقه متوسط جامعه است

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، قشم و حاجی آباد با علی باقرزاده همایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان دیدار کرد.

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، قشم و حاجی آباد با علی باقرزاده همایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان؛ احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، قشم و حاجی آباد در دیدار با علی باقرزاده همایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان ضمن تاکید بر توسعه کشاورزی به نحوی که به زیان طبقه متوسط نباشد تاکید کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل قرار گرفتن هرمزگان در نواحی خشک و کم باران گسترش و توسعه زیرساخت های کشاورزی به گونه ای باشد که علاوه بر بهره وری بالاتر نسبت به روش های پیشین از هدر رفت آب نیز جلوگیری شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اخیرا شاهد هجوم آفت ملخ صحرایی به اراضی استان هستیم که موجب ایجاد نگرانی هایی در بین کشاورزان شده است از سازمان جهاد کشاورزی تقاضا داریم در آرام سازی شرایط تلاش خود را بکار گیرد تا مردم و کشاورزان متضرر نگردند.

علی باقرزاده همایی نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اعتدال محور بودن توسعه کشاورزی در استان گفت: سازمان جهاد کشاورزی اصل و ریشه آن برای حمایت و کمک به کشاورز و طبقه متوسط بنا شده و سعی ما در این است این اصل را رعایت کنیم و فعالیت ها و رفتارهای ما در این مجموعه بر اساس در نظر گرفتن معیشت و رفاه طبقه دهقان جامعه باشد.

وی اظهار داشت: در رابطه با مصرف بهینه آب در حوزه کشاورزی و آبخیزداری ما فعالیت های چشم گیری داشته ایم و از ابتدای سال جاری اولویت ما همین بوده است. به همین منظور ما طرح توسعه کشت های گلخانه ای به میزان 5 هزار هکتار را در دستور کار قرار داده ایم و از کشاورزان، نهادهای قانون گذار و دستگاه های اجرایی در خواست داریم که در روند توسعه از قدرت قانونی و جایگاه خود استفاده کنند.

باقرزاده افزود: در بخش آبخیزداری نیز در آخرین بارندگی که صورت گرفته است بخش بزرگی از مخازن سد ها و سازه های آبخیزداری ما در استان آبگیری شده است که تماما در حفظ و توسعه کشاورزی و توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استفاده خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همچنین با ارائه گزارشی از روند مبارزه با ملخ های صحرایی در استان گفت: آفت ملخ صحرایی مسئله جدیدی نیست و همه ساله کشورهای زیادی از جمله ایران با آن درگیر هستند منتها مسئله ای که اخیرا موجب ایجاد شایعاتی پیرامون ضرر و زیان و در خطر قرار گرفتن امنیت غذایی در شبکه های اجتماعی صورت پذیرفت را قویا رد می کنیم، زیرا مبارزه با این آفت عمومی از ابتدای ریزش ها وجود داشته است و تمام امکانات ما در جلوگیری از خسارت انجام شده و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

باقرزاده تصریح کرد: تا کنون 22 هزار هکتار از اراضی آلوده به این آفت در استان پاکسازی شده است که حجمی معادل 60 درصد کل مبارزه با آفت در کل کشور و استان های درگیر با این آفت را شامل می شود.

وی در ادامه بیان کرد: ما 3 فروند هواپیمای سمپاش نیز در مبارزه با این آفت بکار گرفته ایم و علاوه بر آن حضور اکیپ های مبارزه متشکل از کشاورزان، دهیاران و نیروهای سازمان در مناطق مختلف استان گواه این موضوع می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: ما در بحران قرار نداریم، از طرفی اجازه نفوذ ملخ صحرایی به فلات مرکزی را نمی دهیم و تا پایان حذف کامل این آفت از اراضی فعالیت های خود را متوقف نمی کنیم.

باقرزاده عنوان داشت: علاوه بر این موضوعات حفظ محیط زیست و توالی ژنتیکی منطقه را نیز در نظر گرفته ایم و استفاده از آفت کش ها و سموم در حضور کارشناسان سازمان، وزارتخانه و فائو که یک نهاد بین المللی است انجام می گیرد؛ از کشاورزان نیز تقاضا داریم در صورت مشاهده آفت در نواحی نزدیک به مزارع و باغات با هماهنگی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی اقدام به مبارزه نمایند.

گفتنی است سامانه 3315 (صدای کشاورز) بدون گرفتن پیش شماره در سراسر استان جهت گزارش های مردمی، انتقادات و پیشنهادات در تمام استان فعال بوده و بهره برداران و کشاورزان می توانند وجود هر نوع آفت و یا سایر مسائل مربوط به حوزه کشاورزی را با سازمان جهاد کشاورزی درمیان بگذارند.