خبرها


معرفی بخش کشاورزی هرمزگان در نماز جمعه بندرلنگه

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در جمع نمازگزاران بندرلنگه با نگاهی کلی به بخش کشاورزی این استان، گفت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی هرمزگان 156 هزار هکتار است که 79 هزار هکتار آن را محصولات زراعی و 77 هزار هکتار آن را محصولات باغی تشکیل می دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در جمع نمازگزاران بندرلنگه با نگاهی کلی به بخش کشاورزی این استان، گفت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی هرمزگان 156 هزار هکتار است که 79 هزار هکتار آن را محصولات زراعی و 77 هزار هکتار آن را محصولات باغی تشکیل می دهند.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، علی باقرزاده در این اجتماع بزرگ با اشاره به سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی و روزهای آغازین ماه ذی‌الحجه، گفت: میزان تولیدات بخش کشاورزی این استان در بخش های زراعی، باغی، دام و آبزیان 2550 هزار تن با ارزش اقتصادی 55 هزار میلیارد ریال و اشتغال زایی 87 هزار نفر است.

وی به بخش کشاورزی این استان  در تولید محصولات مختلف اشاره کرد و افزود: در محصولاتی نظیر انبه با 2900هکتار سطح زیرکشت و تولید سالانه 21 هزار تن، پیاز با 10 هزار هکتار سطح زیرکشت و تولید سالانه 270 هزارتن و میگوی پرورشی با 8هزار هکتار(3800هکتار مفید) با تولید سالانه بالای 15 هزارتن مقام نخست کشور را در زمینه تولید محصولات ذکر شده داریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در خصوص وضعیت منابع پایه در بخش کشاورزی مثل آب و خاک  نیز، گفت: مساحت كل دشت هاي استان بالغ بر 15هزاركيلومترمربع است كه علي رغم داشتن استعداد كشاورزي تا سطح حدود 300 هزار هكتار آن به لحاظ محدوديت شديد منابع آبي مناسب، ظرفيت توسعه فعاليتهاي كشاورزي بسيار محدود شده است.

این مقام مسئول، اظهار داشت: منابع آّب بخش کشاورزی هرمزگان از طریق 22 هزار 133 حلقه چاه، 169 رشته قنات، 639 دهنه چشمه و با 184 میلی متر بارندگی سالانه و 78 میلیون مترمکعب تخصیصی از محل سدهای احداثی برای بخش کشاورزی هرمزگان تامین می شود.

باقرزاده در خصوص حمایت از تولید نیز با توجه به خشک‌سالی موجود در هرمزگان و کاهش شدید بارندگی در سال جاری، تاکید کرد: با همکاری کشاورزان تولید حدود 70 درصد هندوانه و 20 درصد سبزی و صیفی‌جات را در سطح استان کاهش داده ایم که این امر در بالابردن قیمت محصول نیز موثر است.

وی، گفت: یکی از راهکارهایی که این مجموعه پیگیری می‌کند این است که تولید صیفی‌جات را به فضای بسته ببریم، چرا که کشت گلخانه‌ای هم ماندگاری محصولش بیشتر است، هم میزان آفت و اثرات زیست‌محیطی‌اش کمتر خواهد بود.

رئیس جهادکشاورزی هرمزگان شیلات این استان را در بخش آبزی پروری و میگو دارای ظرفیت بسیار بالایی دانست و گفت: در توسعه صادرات با رشد درآمدهای صادراتی از 290 میلیون دلار در سال 95 به 460 میلیون دلار در سال 96دست یافتیم که در سال 97 نیز 600 میلیون دلار را هدف گذاری کرده ایم.

باقرزاده به تجهیز بیش از 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان به آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: در زمینه حمایت از مصرف کننده نیز انواع محصولات زراعی، باغی، دام و طیور و شیلاتی به میزان 2.5 میلیون تن سالانه به منظور تامین نیاز استان تولید می شود.

وی در پایان ضمن تشکر از حاج آقا رکنی امام جمعه معزز و محترم بندرلنگه و ستاد اقامه نماز جمعه این شهرستان که این فرصت را در اختیارشان قرار دادند، خاطرنشان کرد: بندر مروارید خلیج همیشه فارس(بندرلنگه) یکی از بنادر پراهمیت کشور است که جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری و پتانسیل های بسیاری در جهت توسعه بخش کشاورزی و شیلاتی را در خود نهان کرده است.