خبرها


تاکید امام جمعه بندرعباس بر تامین آب کشاورزی از طریق دریا

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به بحران کم آبی در هرمزگان گفت: تنها راه مقابله با خشکسالی ، افتتاح آب شیرین کن‌ها و تامین آب شرب و کشاورزی استان از طریق دریا است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: نماینده ولی فقیه در هرمزگان با اشاره به بحران کم آبی در هرمزگان گفت: تنها راه مقابله با خشکسالی ، افتتاح آب شیرین کن‌ها و تامین آب شرب و کشاورزی استان از طریق دریا است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به همراه تعدادی از معاونین و مدیران ظهر امروز با نماینده ولی فقیه در هرمزگان دیدار کردند.

آیت الله نعیم آبادی در این دیدار تصریح کرد: فرهنگ خمس می بایست در بین جهادگران و کشاورزان نهادینه شود.

وی  افزود: بسیار از کشورهای خشک دنیا با استفاده از فناوری؛ کشاورزی شان را توسعه می دهند و از آب دریا برای شرب و کشاورزی بهره می برند.

امام جمعه بندرعباس گفت: شرجی موجود در هوا نیز ظرفیتی بزرگ برای تامین آب مصرفی استان است و در حال حاضر متخصصان بومی هرمزگان دستگاهی ساخته اند که میتواند شرجی هوا را تبدیل به آب کند.

وی با تمجید از زحمات و دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: در حالی که میانگین استفاده از سیستم های تحت فشار در مزارع کشور 17.5 درصد می باشد؛ تجیهز 70 درصد از اراضی زراعی استان به سیستم نوین آبیاری، افتخاری بزرگ است.

مهندس علی باقرزاده نیز در این دیدار با اشاره به کاهش مقدار بارندگی در سال زراعی جاری اظهار کرد: میزان بارندگی در سال زراعی جاری 47 میلیمتر می باشد که در مقایسه با میانگین بارندگی در سال گذشته 80 درصد کاهش مشاهده می شود.

وی افزود: میزان بارندگی در میناب و رودان از ابتدای سال تاکنون 20 میلیمتر بوده است که این مسئله موجب شد به فکر کاهش سطح زیرکشت تعدادی از محصولات زراعی استان باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: سطح کشت محصولات زراعی استان در سال زراعی 98-97 20 درصد کاهش خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اصلاح الگوی کشت موجب حفظ منابع آبی و تنظیم بازار به نفع کشاورزان می شود.

باقرزاده خاطرنشان کرد: پیش بینی میکنیم تا سه سال آینده 90 درصد مزارع استان به آبیاری تحت فشار مجهز می شود.

وی گفت: در روستای سوزا قشم پرورش میگو در استخر بتنی را با حضور سرمایه گذار آغاز کرده ایم و تحقیقات نشان داده است که بازدهی میگو در 50 هکتار استخر بتنی بیشتر از استخرهای خاکی است.

رئیس حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در این دیدار گفت: برنامه های مختلف فرهنگی از جمله اقامه نماز اول وقت و آموزش های احکام، قرائت و تفسیر قرآن برای کارکنان جهاد کشاورزی استان برگزار می گردد.

وی اضافه کرد: سالانه 4 کارگاه ویژه خانواده با موضوع امر به معروف، عفاف و حجاب، جشن تکلیف ویزه دختران کارکنان برگزار می گردد.